11 manieren om beter met je tijd om te gaan
20 juli, 2021
Als zorgprofessional weet je als geen ander dat de dag in een oogwenk kan veranderen. Dit kan voor veel stress zorgen, zeker wanneer het aankomt op het efficiënt inplannen van je tijd.
Zorgprofessionals zijn uniek in die zin dat ze kalm en nuchter moeten blijven tijdens hectische en zelfs beangstigende momenten, maar toch flexibel moeten zijn en snel hun aandacht kunnen richten op de prioriteiten.
Er is geen universele stijl van tijdmanagement die bij iedereen past, maar hier zijn enkele manieren die je als zorgprofessional kunt gebruiken om je tijd te beheren en efficiënt in te delen.
- Bewustzijn – kom vroeg aan het werk, ga zitten en begin bewust aan je dienst.
- Organiseren – Klinkt eenvoudig maar blijkt vaak moeilijk; plan je dag vooruit.
- Prioriteer – maak lijsten!
- Communiceer effectief – met collega’s, patiënten en families.
- Delegeren – teamwork is essentieel; je hoeft het niet allemaal alleen te doen.
- Multitasken – weet wanneer en wanneer niet.
- Anticipeer – en plan vooruit.
- Minimaliseer tijdverspilling – loop niet op een zijspoor; stel niet uit.
- Educatie – voor altijd een student, blijf leren.
- Neem pauzes – maak je geest leeg, zorg voor jezelf, vind je stressverlichter.
- Zie het goede – focus op het positieve.
Tijdmanagement is een vaardigheid die elke beginnende zorgprofessional moet leren, en elke doorgewinterde zorgprofessional moet opfrissen!
De voordelen zullen de productiviteit verhogen, de efficiëntie verbeteren, stress en burn-out verminderen en zelfs helpen bij een gezonde balans tussen werk en privé.