Wat is BIG-registratie? En is het verplicht?
10 mei, 2023
Alles over de BIG-registratie
Ben jij benieuwd wat de BIG-registratie is en of deze verplicht is? Het BIG-register staat ook wel voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Het is een wettelijk online en openbaar register waarin informatie over zorgverleners kan worden opgezocht. Enkel wie in het BIG register staat, mag over een beschermde beroepstitel beschikken en de daarbij behorende handelingen uitvoeren.
Een BIG-registratie is enkel noodzakelijk als je ook echt actief in het beroep werkt. Het register is door iedereen te raadplegen. De Wet BIG hanteert speciale regels voor beroepen in de gezondheidszorg en heeft als doel patiënten te beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen van zorgverleners.Het BIG-register maakt deel uit van de Wet-BIG. Het wordt uitgevoerd door het CIBG, wat de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is.
Welke BIG geregistreerde beroepen zijn er?
Er zijn meerdere beroepen die onder de Wet BIG vallen. Voor deze beroepen dienen mensen zich in het BIG-register in te schrijven. Onder deze beroepen vallen de fysiotherapeuten, mondhygiënisten, apothekers, artsen, medisch hulpverleners, orthopedagoog-generalisten, klinisch technologen, gezondheidszorgpsychologen, physician assistants, tandartsen, verloskundigen, verpleegkundigen en psychotherapeuten.
Niet alle zorgverleners dienen zich in het BIG-register te registreren. Zo hoeven de diëtist, apothekersassistent, OK assistent, verzorgende IG, oefentherapeut, laborant en logopedist hier niet in te staan.
Wat zijn de voorwaarden voor een BIG registratie?
Om in het BIG-register te mogen staan, dien je aan enkele voorwaarden te voldoen. Zo moet je over een geldig Nederlands diploma beschikken voor het beroep waarvoor je je wilt registreren. Dit diploma dient max. 5 jaar geleden te zijn behaald. Daarnaast dien je je beroep zonder beperkingen te kunnen uitvoeren en mag je niet onder toezicht zijn vanwege fysieke of psychische kwesties.
De registratie vindt online plaats en de verwerking hiervan neemt doorgaans minder dan 3 weken in beslag. Zodra je in het BIG-register ingeschreven bent, mag je echt je beroep uitoefenen. Je valt dan ook onder het tuchtrecht. Zodra je tekort schiet in het verlenen van zorg, kun je voor het tuchtcollege gedaagd worden. Er wordt dan ook streng gelet op de kwaliteit van wie in het BIG-register ingeschreven staat.
Werkervaringseis
Ben je ingeschreven in het BIG-register, dan dien je je iedere 5 jaar weer te registreren. Hier ontvang je tijdig bericht over. Wanneer je jouw registratie wilt behouden, kun je dit als zorgprofessional doen door te laten zien dat je voldoende uren gewerkt hebt.
Werk je minder uren om je onder de norm weer te registreren, dan dien je te voldoen aan de scholingseis. Ben je arts, apotheker, mondhygiënist, verloskundige, tandarts, physician assistant of fysiotherapeut, dan dien je rond de 2.080 uur gewerkt te hebben. Een psychotherapeut en gezondheidspsycholoog dienen 3.120 uur gewerkt te hebben.
Scholingseis
Heb je de afgelopen 5 jaar niet gewerkt in het beroep waarvoor je je wilt registreren of niet aan de urennorm voldoet, dan geldt dus de scholingseis. Hierdoor mag je je opnieuw registreren, maar moet je wel eerst een scholingstraject volgen.
Hiervoor dien je landelijk examen te doen. Leg je dit examen succesvol af, dan ontvang je een PCR. Dit is een Periodiek Registratie Certificaat. Hiermee kom je in aanmerking voor de herregistratie. Dit scholingstraject is anders dan bijscholing. Mocht je echt te weinig ervaring hebben, dan kun je hier een speciaal scholingstraject voor volgen.
Registreren of herregisteren?
Je weet nu wat het BIG register is en of dit verplicht is. Ook weet je aan welke voorwaarden je dient te voldoen als je je hierin wilt registeren en wat je moet doen voor een herregistratie. Neem meteen een kijkje op de website over het BIG register om je te (her)registreren. Wij wensen je veel succes met je inschrijving!
Wil je geholpen worden door een ervaren detacheringsbureau?
Wil je meer informatie omtrent de voordelen en het salaris weten? Neem dan gerust contact op met InterChange, jouw detacheringsbureau in de zorg.
Of neem direct een kijkje op onze vacature pagina!
Ben je zzp’er in de zorg en wil je graag geadviseerd worden over zaken als de btw-vrijstelling, verzekeringen en pensioenopbouw?
Dit doen we voor zzp’ers:
✔︎ het vinden van opdrachten;
✔︎ het bepalen van je uurtarief;
✔︎ het adviseren in verzekeringen;
✔︎ het op orde krijgen van je verplichtingen als ZZP’er;
✔︎ het administratieve gedeelte;
✔︎ het adviseren van je pensioen mogelijkheden;
✔︎ het opstellen en versturen van jouw facturen;
✔︎ We staan elke werkdag voor je klaar om je vragen te beantwoorden en je te voorzien van passend advies.
Wil je dit ook?