Een verplichte verzekering tegen arbeidsongeschiktheid voor zzp-ers?

19 mei, 2023

Wat is een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Als je je verzekert tegen arbeidsongeschiktheid bij een verzekeraar betaal je iedere maand een premie en ben je verzekerd van een uitkering tijdens ziekte. Die uitkering ontvang je zolang je arbeidsongeschikt bent tot je pensioenleeftijd.
Bij de start van een arbeidsongeschiktheidsverzekering doorloop je een proces waarin je keuzes maakt over wanneer de verzekering in moet gaan als je ziek wordt, hoe hoog de uitkering moet worden en kan de verzekeraar vragen om een medische keuring.

Mocht je ziek worden dan gaat de maandelijkse uitkering in na het aantal ‘wachtdagen’ dat jij gekozen hebt bij de start van de verzekering. Je krijgt na die wachttijd iedere maand een bedrag op je rekening gestort. Gedurende de periode waarin je ziek bent heb je contact met jouw verzekeraar, die uiteraard het recht heeft om te beoordelen hoe het met jou gaat. Een AOV is een vrij gespecialiseerd product waar de meeste zzp’ers niet eerder mee te maken hebben gehad en waar behoorlijke premie verschillen tussen aanbieders kunnen bestaan, dus goede voorlichting is noodzakelijk.

 

En de kosten?

Dat hangt natuurlijk van het gekozen pakket af en jouw persoonlijke situatie. Het kabinet gaat er nu vanuit dat voor ca €200 per maand een verzekering af te sluiten is.

 

Wanneer gaat dit in?

De regeling zou in 2027 in moeten gaan en via het UWV moeten lopen. Zelfstandigen die al een verzekering hebben, hoeven niet over te stappen naar de nieuwe regeling.

 

Wil je geholpen worden door een ervaren detacheringsbureau?

Wil je meer informatie omtrent de voordelen en het salaris weten? Neem dan gerust contact op met InterChange, jouw detacheringsbureau in de zorg.

Ben je zzp’er in de zorg en wil je graag geadviseerd worden over zaken als de btw-vrijstelling, verzekeringen en pensioenopbouw?

Dit doen we voor zzp’ers:

✔︎ het vinden van opdrachten;
✔︎ het bepalen van je uurtarief;
✔︎ het adviseren in verzekeringen;
✔︎ het op orde krijgen van je verplichtingen als ZZP’er;
✔︎ het administratieve gedeelte;
✔︎ het adviseren van je pensioen mogelijkheden;
✔︎ het opstellen en versturen van jouw facturen;
✔︎ We staan elke werkdag voor je klaar om je vragen te beantwoorden en je te voorzien van passend advies.

Wil je dit ook?

Meld je dan aan via onze aanmeldpagina.