5 goede voornemens voor zorgprofessionals
09 maart, 2021
Vaker een praatje maken met je cliënten of patiënten, eerder je grenzen aangeven. We hebben een aantal goede voornemens op een rijtje gezet die je als zorgprofessional zou kunnen overwegen.
1. Ik maak vaker een praatje met mijn cliënten
Veelgehoorde klacht van verzorgenden is dat ze zo weinig tijd hebben voor een praatje met hun cliënten en patiënten. Daar voelen ze zich soms schuldig over. Toch is er een aantal manieren om tijd te vinden voor deze broodnodige aandacht.
Sommige verzorgenden vergeten dat er ook tijdens de zorgtaken tijd voor een gesprekje is. Stap een keer uit je rol als verzorgende, en laat bijvoorbeeld een keer een foto van je kinderen zien. Zo voelt een cliënt zich meer mens dan patiënt.
2. Ik ga meer lachen op de werkvloer
Lachen is gezond, óók in de zorg. Je krijgt in de zorg al genoeg ellende voor de kiezen. Wanneer je samen lacht, gooi je even de spanning van je af. Daarnaast kom je nader tot je cliënt of patiënt.
Het gaat vooral om een andere manier van denken: iets lichtvoetiger. Je moet oog krijgen voor humor, en je werk altijd met een glimlach doen. Het is zo fijn om verzorgd te worden door iemand met een glimlach. Verder kun je je afdeling opvrolijken door leuke posters op te hangen, hoorspelen te draaien of een cabaretprogramma op te zetten.
3. Ik ga ‘nee’ leren zeggen
Bijna niemand vindt ‘nee’ zeggen makkelijk, maar vooral verzorgenden lijken hier moeite mee te hebben. De familie kan ook druk op de ketel zetten door met speciale wensen voor de cliënt aan te komen. Je mag hier als verzorgende best over onderhandelen. Zeg: “Ik vind het prima om dat te doen, maar zou u dit en dit dan kunnen overnemen?”‘ Collega’s kunnen je soms ook behoorlijk voor het blok zetten. Een mogelijk antwoord is dan: ‘Ik denk hier even over na, en kom er nog op terug.’
‘Vaak zie je dat mensen van het ene extreme in het andere vallen. Dat ze bijvoorbeeld eerst altijd ja zeiden, en dan opeens steeds nee. Probeer hierin een balans te vinden. Je kunt natuurlijk ook iets terugvragen: “Ik vind het prima om jouw dienst over te nemen, maar zou jij die van mij volgende week dan voor je rekening willen nemen?”
Als je iets echt niet wilt of kunt doen, kun je het “nee zeggen” ook oefenen op bijvoorbeeld je partner. Tegen collega’s die misbruik van je maken, bestaat maar één remedie: resoluut zijn.
Blijf stellig hierin, en als de ander je afwachtend blijft aankijken, moet je hem of haar de rug toekeren en weglopen. Duidelijker kan niet.
4. Ik ga een betere band met familieleden/mantelzorgers opbouwen
Een goede samenwerking tussen verzorgende, mantelzorger en zorgprofessional is hard nodig, zowel in zorginstellingen als in de thuiszorg. Het gaat hierbij voornamelijk bij de communicatie mis. Verzorgenden vragen vooral naar de zorgvrager, en welke zorgtaken de mantelzorger kan blijven doen.
Er wordt snel vergeten om te vragen naar de mantelzorger, hoe deze het maakt en of deze de zorg nog wel aankan.
5. Ik ga het avontuur aan en op zoek naar die nieuwe uitdaging
Je werkt misschien al een tijd op dezelfde plek, je hebt het er niet naar je zin, of je zoekt naar nieuwe uitdagingen binnen je vakgebied. Er zijn verschillende redenen om van baan te wisselen. Maar durf je het niet? Het klinkt gek, maar nu is het moment om die stap te zetten als zorgprofessional.
Wij werken samen met vrijwel alle ziekenhuizen en zorginstellingen in Nederland en ook met een aantal in het buitenland. Daarnaast zitten er in ons team voornamelijk mensen die zelf jarenlang in de zorg hebben gewerkt bij verschillende instellingen. Daarom kunnen wij je precies vertellen welke arbeidsvoorwaarden er ergens zijn en hoe de sfeer daar is. Het enige wat jij hoeft te doen, is aan te geven wat je wensen zijn.
Geen één persoon is hetzelfde, daarom bieden we een palet aan mogelijkheden om in de zorg te werken. Zo is er altijd wel een manier dat bij je past. En weet je nog niet op welke manier je het liefst zou werken? Geen probleem, dan kijken we samen naar welke mogelijkheid het best bij jou aansluit.