Werkgevers spreken af geen personeel bij elkaar weg te kapen

04 oktober, 2022

Door: Maik Koster

We horen en lezen het overal, tekorten op de arbeidsmarkt. In de zorg, het onderwijs en voornamelijk in de horeca is niemand meer te vinden die aan de slag wil. Ik zie allerlei initiatieven om medewerkers te lokken voor werk. Elke medewerker weet dat hij of zij schaars is en dat drijft de prijzen omhoog, in dit geval het salaris.

Voor werkgevers is de focus verschoven van aannemen- naar behouden van medewerkers. Er worden zelfs afspraken gemaakt tussen bedrijven om niet elkaars medewerkers te benaderen. Ik moet altijd lachen om dit soort afspraken, ze houden gemiddeld een maand stand. Elke medewerker van Interchange wordt gemiddeld 2 x per week benaderd voor een andere baan en onze concurrenten laten het niet na om Interchange in een kwaad daglicht te stellen.

De consultants van Interchange zijn bijvoorbeeld goed zichtbaar voor iedereen op de socials, hiermee versterkt Interchange haar online community. Een nadeel is dat de consultants benaderbaar zijn voor de concurrentie. Maar wat moet je doen om je medewerkers te behouden, het blijft zoeken naar de heilige graal. Ik heb nooit de angst dat iemand ons bedrijf verlaat, we zorgen goed voor onze mensen en zijn er voor ze als een probleem zich voordoet. Hoe een bedrijf handelt als er een probleem bij een medewerker opdoemt heeft direct gevolgen voor de medewerkers tevredenheid gevoel. Je kunt wel uitdragen dat je goed voor je werknemers zorgt maar doe je het ook echt?

De laatste tijd merk ik een andere poging van werkgevers om hun werknemers te behouden. Namelijk het niet meer inhuren van externen. Zo vermoeden experts dat gedetacheerden, vaste medewerkers wegtrekken naar de bemiddelingsbureaus in de zorg. Deze reflex verneem ik nu al jaren. In bepaalde delen van het land is namelijk ineens de vraag naar IC-verpleegkundigen sterk afgenomen.

Een medewerker verlaat zijn werkgever nooit omdat hij het zo naar zijn zin heeft op zijn werk. Telkens laten onderzoeken dezelfde resultaten zien: iemand verandert van baan omdat een werknemer onvrede ervaart, zich niet kan ontwikkelen of geen waarde kan toedienen aan het werk.
Binnen Interchange kennen we ook medewerkers die ons bedrijf verlaten. De voornaamste reden is dat een medewerker zich door wil ontwikkelen en een opleiding gaat doen met doorgroei potentieel. Momenteel zijn we intern druk bezig om aan deze wens te kunnen voldoen, bijvoorbeeld een door een IC-verpleegkundige te laten specialiseren tot een IC Kinderverpleegkundige.

Loonbaanperspectief en goed voor je medewerkers zorgen als het moeilijk wordt zijn de aandachtgebieden voor Interchange de komende periode. Ik vermoed dat dit voor elk bedrijf geldt.

Ontvang gratis het e-book ‘ZZP’er in de zorg worden'

Download E-book