28 oktober 2020 3 minuten

Wetenschappelijk bewezen: ontspannen doe je zo

 

Als zorgprofessional is het belangrijk om tussen al het harde werken door ook te zorgen voor voldoende ontspanning. Want van stress, daar kun je goed ziek worden. Wist je dat werkstress zelfs de meest voorkomende reden is voor ziekteverzuim? Wil jij ook graag wat meer ontspanning? Probeer dan eens deze wetenschappelijk bewezen manieren om te ontspannen.

 

1. Leg die telefoon weg

Stop met het constant te checken van je telefoon. Hierdoor voel je je steeds genoodzaakt op de hoogte te blijven, wat vaak stress oplevert.

 

2. Happy by Chocolate

Het is geen fabeltje: van chocolade wordt je namelijk écht vrolijker. Door 40 gram donkere chocolade per dag te eten, maken onze hersenen blije stofjes aan: bèta-endorfinen.

 

3. Zet die kaken aan het werk!

Wist je dat je het het stresshormoon Cortisol kunt bestrijden door op kauwgom te kauwen, te zoenen met je geliefde of door hard te lachen?

 

4. Luister het meest ontspannen nummer ter wereld

En welk nummer is dat dan? Weightless door Marconi Union. Onderzoek wijst uit dat je hersengolven en hartritme zich aanpassen aan het ritme van 60 BPM.

 

5. Laat stress los met een les yoga.

Met yoga controleer je je ademhaling en breng je je lichaam in houdingen die ontspannen zijn voor de spieren. Dit bestrijdt vermoeidheid, depressie en angst.

 

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


De drie mooiste zorginstellingen in de wereld


Top 10 grootste ziekenhuizen van Nederland

Deel op Linkedin
Deel op Facebook

Ben je een ZZP’er in de zorg of wil je dat graag worden?

Download net als 1282 andere zorgprofessionals ons e-book.

Ik wil het gratis e-book