Goed zorgen voor je medewerkers

15 juni, 2022

Artikel door Maik Koster:

Koeriers van Thuisbezorgd komen in opstand tegen hun werkgever. De bezorgers eisen een hoger salaris, voorspelbare roosters en meer veiligheid tijdens het werk. Geen onredelijke eisen lijkt mij op het eerste ogenblik.  Of Thuisbezorgd wil ingaan op de eisen van de medewerkers blijft nog de vraag. Er werken ongeveer 40.000 koeriers van thuisbezorgd in Nederland, een grote groep mensen.

Elk commercieel bedrijf wil de kosten laag houden en de omzet hoog. Daar is in de kern niets mis mee. Het gaat pas mis als de kosten gereduceerd worden over de rug van de medewerkers. Kennelijk vinden de koeriers het tijd om te gaan demonstreren voor drie rechten waar elke medewerker in Nederland recht op heeft: een passend salaris met een redelijk rooster in een veilige omgeving. Ik ben benieuwd naar de reactie van Thuisbezorgd.

Met Interchange zijn we aangesloten bij de NBBU, de brancheorganisatie van professionele intermediairs op de arbeidsmarkt. Om lid te kunnen zijn, worden we ge-audit, deze audits zijn erg streng en elk detail wordt binnen je bedrijf opgetild. Interchange zorgt goed voor haar medewerkers en via het NBBU-lidmaatschap wilden we deze goede zorgen uitdragen.

Helaas komen ook binnen onze branche nog steeds wantoestanden voor. Geregeld krijg ik arbeidscontracten onder ogen van concurrerende organisaties. Ik schrik van de trucs die detacheringbureaus uithalen en waarbij medewerkers financieel niet krijgen waar ze recht op hebben. Allerlei vage toeslagen, slechte pensioenvoorziening en boeteclausules zijn aan de orde van de dag.

Ik begrijp niet hoe bureaus zo om durven gaan met hun eigen medewerkers. Laten we ophouden met het inhuren van detacheerders bij bureaus die niet bij een branchevereniging zijn aangesloten en niet staan ingeschreven in het SNA (stichting normering arbeid). Bureaus die alleen maar krijgen en niet delen. Delen is waar het uiteindelijk om draait. Delen is het nieuwe hebben.