Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. Wij koppelen jou met de zorginstelling die het beste op je wensen aansluit.

Over ons

Hoe kan jouw taalgebruik bijdragen aan het verlagen van het stressniveau bij patiënten vlak voor medische ingrepen?

Met een medische ingreep hebben de meeste mensen niet dagelijks te maken. Een behandeling in het ziekenhuis kan dan ook voor veel mensen als spannend en stressvol worden ervaren. Dit zorgt ervoor dat er meer tijd genomen moeten worden voor medische behandelingen en de gemoedstoestand en de patiënt en behandelaar er niet positiever op wordt. Behandelingen kunnen door stress zelfs langer duren of volledig worden afgebroken en dat kost veel tijd en daarmee geld.

 

Een nieuwe methode

Daarom is er een nieuwe methode ontwikkeld die ervoor zorgt dat zowel patiënten als behandelaars met minder spanning een medische ingreep kunnen ingaan. Dit gebeurd niet met een nieuw kalmerend medicijn, maar door middel van Comfort Talk .

 

Comfort talk

Comfort Talk is een methode waar je met taal en woordkeuze, spanningen, stress en pijn weg kunt halen bij mensen die een ingrijpende behandeling moeten ondergaan. Comfort Talk werd ontwikkeld in Boston op de Harvard Medical School door professor Elvira Lang. Zij ontdekte dat je pijn en stress kon reduceren door simpelweg je taalgebruik aan te passen.

 

Het onderzoek toonde aan, dat als je mensen vooraf vertelt dat iets pijn gaat doen, zij ook meer pijn zullen ervaren. Door het vermijden van woorden die in het hoofd van de patiënten een connectie hebben met negatieve prikkels, zullen de behandelingen ook positiever verlopen.

 

Dit is niet wat ik op school geleerd heb

Verpleegkundigen krijgen op school altijd mee dat ze eerlijk en open tegen een patiënt moeten zijn. Ze moeten goed vertellen wat er gaat gebeuren. Als er iets pijn doet, moeten ze dat ook eerlijk zeggen. Comfort Talk veranderd dit. Verpleegkundigen moeten met Comfort Talk dus nu opnieuw nadenken over de woorden die ze gebruiken om een patiënt te informeren.

 

Maar hoe doe je dat?

Comfort Talk legt in het algemeen minder de focus op het negatieve. Hieronder enkele voorbeelden om dit te verduidelijken:

 

‘Dat kan even pijn doen’

word

‘Ik ga nu beginnen, en het is fijn dat we iets hebben kunnen verdoven’

 

‘U mag niet bewegen tijdens de MRI scan’

word

‘Fijn dat is zo stil ligt, zo gaat het onderzoek sneller’

 

‘Dit geeft een branderig gevoel’

word

‘U gaat iets warms voelen’.

 

De cijfers liegen niet

Wat je mening over Comfort Talk ook is, de cijfers liegen niet. In Amerika heeft de inzet van comfort talk al geleid tot 22% afname van ‘no shows’, tot 40% minder onafgebroken MRI scans en algemeen minder sedaties en complicaties bij patiënten.

 

Hoelang duurt het voordat het in Nederland wordt ingezet?

De eerste pilot wordt nu gedraaid in het Deventer ziekenhuis. Daar zijn in totaal 36 medewerkers getraind om Comfort Talk in te zetten tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Het Deventer ziekenhuis doet de komende tijd nog onderzoek naar de effecten en wil de methode verder in het ziekenhuis verspreiden. Bij een positieve ontwikkeling zullen er naar verwachting meer ziekenhuizen in Nederland volgen.

Gerelateerd nieuws

Varen, luisteren, genieten van het eten en ervaringen uitwisselen.

Wordt de werkdruk en het ziekteverzuim mede bepaald door de (macht)cultuur op een OK afdeling?